Ordförklaringar:

Patientsamverkan i fokus - Ny utbildning och work­shop för forskare

Forum Stockholm-Gotland, erbjuder i samarbete med EUPATI Sverige, en utbildning där forskare får möjlighet att fördjupa sina kunskaper och få konkreta verktyg för hur patienter kan involveras i processerna för att planera, genomföra och återrapportera kliniska studier.

Strategisk patientsamverkan i klinisk forskning kan vara avgörande för att säkerställa att forskningen har förutsättningar att genomföras, är relevant och att resultaten kan tillämpas i vården.

Studier som patienter vill delta i

När patienter involveras i planering och utformning av en studie, kan rekryteringen av forskningspersoner till studien underlättas samtidigt som det kan bidra till att deltagarnas engagemang ökar.

Mia von Euler, ordförande i Kommittén för klinisk behandlingsforskning, professor i neurologi och rektor för Sophiahemmets högskola, betonar vikten av patientsamverkan.

– Erfarenheten visar att rekrytering av patienter ofta är en utmaning, även i projekt med god finansiering. Med rätt strategier för patientinvolvering kan vi vända den trenden. Därför ser vi att denna utbildning är ett viktigt steg mot studier som patienter vill delta i, som når sina inklusionsmål och levererar resultat i tid.

Krav från finansiärer

Att aktivt inkludera patientperspektiven är ofta en förutsättning för att beviljas forskningsmedel. Men, för att denna samverkan ska kunna äga rum i praktiken och inte bara bli en formalitet, behövs förståelse för tillvägagångssätt och typ av ansatser beroende på såväl patientgrupp som forskningsfråga.

– Patientperspektivet är så mycket mer än ett formkrav, säger Annika Bergquist, professor i gastroenterologi vid KI och ledamot i Kommittén för klinisk behandlingsforskning. Det är en källa till inspiration och ger oss kunskap om vad som gör studier bättre mer attraktiva för deltagare och därmed lättare att genomföra.

Höstens utbildning, som ges inom ramen för en halv dags workshop, kombinerar föreläsningar med diskussioner och övningar för att ge forskare fördjupad kunskap och färdigheter inom patientsamverkan.

– Som forskare men också som representant för en stor forskningsfinansiär ser jag att det är jätteviktigt att fler projekt har förståelse för tillvägagångssätt och använder möjligheten fullt ut, fortsätter Annika Bergquist. Den här utbildningen visar hur man kan göra det.

Ökat intresse

I utbildningen berörs patientsamverkan inom planering, genomförande och återrapportering i studier, där patienter kan bidra med konkreta inspel men också lämna synpunkter på underlag och informationsmaterial.

– Vi ser ett ökat intresse för att involvera patienter i forskningen, berättar Cristin Lind, generalsekreterare för EUPATI Sverige (EUPATI - European Patients’ Academy for Therapeutic Innovation) som är med i framtagandet av utbildningen.

– Vi blir ofta kontaktade av forskare som söker kunskap om hur detta görs på bästa sätt och var de kan finna patienter att samarbeta med. Med den här utbildningen kan vi gå ner på djupet i frågan och ge konkreta verktyg.

Utgångspunkt i forskarguppers frågeställningar

Utbildningen tillhandahålls genom att deltagande forskargrupp bokar ett separat workshoptillfälle vilket ger möjlighet att utgå från egna förutsättningar och frågeställningar.

– Vi ser att det är värdefullt att så många som möjligt av forskargruppens medlemmar deltar och bidrar med sina perspektiv, säger Jenny Söderberg, nodföreståndare för Forum Stockholm-Gotland och en av beställarna av utbildningen.

– Vi är väldigt glada att kunna erbjuda den här utbildningen, fortsätter Jenny Söderberg, när patienter blir forskningspartners bidrar de till förbättrade förutsättningarna för kliniska studiers genomförande och relevans.

Boka workshop för dig och din forskargrupp

När: Tillfällen under okt 2025 - jan 2026, 2½ timmar förmiddag eller eftermiddag
Var: Workshopen hålls på plats, lokal bestäms i samråd med bokande grupp.
Program: Kortfattad program för workshop pdf, 126 kB.

Boka via Office Bookings Länk till annan webbplats.

Senast publicerad: